Mobiel internet haalt sms in

Mobiel internet haalt sms in

Gepubliceerd: woensdag, 19 oktober 2011
Door: Sjoerd van der Helm

Share |

Providers verdienen voor het eerst meer aan mobiel internet dan aan sms, ondanks dat de omzet van sms’jes in de eerste helft van dit jaar licht steeg. Dat blijkt uit de Structurele Marktmonitor van de Opta.

In de eerste helft van 2011 kwam de omzet uit datadiensten uit op 400 miljoen euro, tegenover 378 miljoen euro van sms’jes. Onder invloed van de populariteit van Whatsapp en BBM (ping) werden er 2,5 procent minder sms’jes verstuurd dan een jaar eerder. Dat de omzet van sms-diensten nog licht toeneemt, zou (in combinatie met het stijgende aantal mobiele aansluitingen) volgens de Opta verklaard kunnen worden doordat consumenten via hun abonnement meer sms’jes in hebben gekocht dan dat ze hebben gebruikt.

Mobiel
Ook nam het aantal mobiele aansluitingen toe, voor het eerst in twee jaar. Het aantal mobiele aansluiting steeg met 3 procent naar 21 miljoen aansluitingen. Het eerste halfjaar van 2011 laat sinds 2010 ook weer een lichte omzetstijging zien uit spraakdiensten (telefonie). Ondanks een lichte daling van het marktaandeel van KPN blijven de verhoudingen in de markt gelijk.

Vaste telefonie: digitaal groeit naar 55 procent, aantal belminuten daalt
In het eerste halfjaar belt meer dan 55 procent van de consumenten digitaal (Voice-over-Broadband), 45 procent maakt nog gebruik van de analoge dienst. Dat vertaalt zich in een licht dalend marktaandeel van KPN op de markt voor laagcapacitaire (veelal consumenten) aansluitingen. Het totale belvolume van vaste telefonie daalt met 3 procent ten opzichte van het laatste halfjaar uit 2010 naar een kleine 11 miljard belminuten.

Breedband: snelheid internetabonnementen blijft stijgen
Het aantal DSL-aansluitingen (het kopernetwerk van KPN) daalt verder met 2 procent, kabel- (+4 procent ) en glasvezelaansluitingen (+17 procent) stijgen. Het totaal aantal breedbandaansluitingen blijft licht stijgen, van 6.330.000 naar 6.393.000. KPN blijft de grootste speler, het marktaandeel van de runner-up Ziggo stijgt, gevolgd door UPC.

De gemiddelde snelheid van de internetabonnementen is verder gestegen. Steeds meer consumenten hebben een internetsnelheid tussen de 30 en 100 Mbps. Het merendeel van de Nederlanders heeft echter nog een breedbandaansluiting met een snelheid tussen de 10 en 30 Mbps.


Plaats een reactie

Naam *
E-mailadres *
Reactie *
Vraag een nieuwe afbeelding aan.
Vul hierboven de tekens in die op het plaatje hiernaast te zien zijn *
Schrijf mij in de voor de Telecomjournaal nieuwsbrief.
Ik heb de voorwaarden gelezen en verklaar hiermee akkoord te gaan.
Velden gemarkeerd met een * zijn verplichte velden.



Divide Internetoplossingen