Mobiel bankieren zorgt voor meer betrokkenheid bij bankzaken

Mobiel bankieren zorgt voor meer betrokkenheid bij bankzaken

Gepubliceerd: dinsdag, 11 juli 2017
Door: Pieter Waasdorp

Share |

Nederlanders zijn door mobiel bankieren meer betrokken geraakt bij hun geldzaken. Bijna de helft (48 procent) is door mobiel bankieren vaker met zijn bankzaken bezig en 68 procent geeft aan meer inzicht te hebben in zijn financiën. Dat blijkt uit de ING Digitale Monitor, een onderzoek onder ruim 1500 Nederlanders. Het regelen van je bankzaken met je stem is voor veel Nederlanders nog onbekend terrein. Slechts één op de tien Nederlanders weet dat dit mogelijk is. Van alle mensen die gebruikmaken van spraaktechnologie, zet 9 procent dit in om te bankieren. 36 procent van de Nederlanders maakt gebruik van een mobiel bankieren app, bijvoorbeeld om hun saldo te checken.



Meer financieel bewust
Uit het onderzoek blijkt dat 36 procent van de Nederlanders een mobiel bankieren app gebruikt om zijn of haar bankzaken te regelen en meer dan een derde van deze groep doet dit dagelijks. Mensen gebruiken mobiel bankieren vooral om hun saldo te checken (87 procent), bij- en afschrijvingen te bekijken (83 procent) en het overboeken van geld (75 procent). Bijna de helft (48 procent) van de Nederlanders zijn vaker met hun financiën bezig door mobiel bankieren. Mobiel bankieren geeft meer inzicht in financiën (68 procent), meer inzicht in het uitgavenpatroon (65 procent) en zorgt voor bewuster¬ omgaan met geld (47 procent). Jeroen Losekoot, Manager Marketing Internet & Mobiel: “Mobiel bankieren gebruikers willen zelfs nog meer functionaliteiten in hun mobiel bankieren app die hen financieel bewuster maken, zoals een totaaloverzicht van inkomsten & uitgaven per maand en een seintje wanneer hun salaris is gestort, incasso is mislukt of als ze roodstaan.”

Spraaktechnologie
Twee derde van de Nederlanders heeft nog nooit gebruik gemaakt van spraaktechnologie en veel mensen hebben geen idee wat het is. Spraaktechnologie wordt het meest gebruikt om te navigeren in het verkeer (40 procent), voor het opzoeken van informatie (39 procent) en voor het bedienen van een apparaat of app (33 procent). Als Nederlanders mogen kiezen, geven ze de voorkeur aan een menselijke, vrouwelijke en onbekende stem die op hen reageert. Losekoot: “Spraaktechnologie is voor veel Nederlanders nog iets van de toekomst en dat terwijl er nu al veel apparaten en apps zijn die je met je stem kunt bedienen. Mensen voelen zich ongemakkelijk om in het openbaar tegen een apparaat te praten, vinden het niet veilig en de stem reageert ook niet altijd zoals de bedoeling is. Wel denkt de helft van de Nederlanders dat spraaktechnologie over 10 jaar heel gewoon is geworden. Wij verwachten dat ook bankieren met je stem de komende jaren steeds meer gebruikt gaat worden.”


Plaats een reactie

Naam *
E-mailadres *
Reactie *
Vraag een nieuwe afbeelding aan.
Vul hierboven de tekens in die op het plaatje hiernaast te zien zijn *
Schrijf mij in de voor de Telecomjournaal nieuwsbrief.
Ik heb de voorwaarden gelezen en verklaar hiermee akkoord te gaan.
Velden gemarkeerd met een * zijn verplichte velden.



Divide Internetoplossingen