NS integreert vinden zitplaats in trein in reisplanner-app

NS integreert vinden zitplaats in trein in reisplanner-app

Gepubliceerd: woensdag, 05 juli 2017
Door: Pieter Waasdorp

Share |

Voorafgaand aan je reis zien waar plaats is. Met die opdracht ging het team van Cyriana Roelofs en Sophie Verberne, beiden data scientist bij NS, aan de slag. Het resultaat? Volgend jaar kunnen NS-reizigers via de Reisplanner Xtra app zien waar nog een stoel vrij is, waarschijnlijk al in het voorjaar. Met hun idee wonnen ze de derde plaats van de OV Gids Hackaton. Een competitie waarin NS’ers binnen 12 uur nieuwe slimme oplossingen voor het verbeteren van de reis bedenken. Vorige week mochten ze hun idee voordragen bij de Raad van Bestuur van NS en nu gaan ze er gelijk mee aan de slag.

In de spits is het in de trein erg druk. Daarvoor hebben we extra treinen aangeschaft en ook volgend jaar komen er weer extra treinen bij. De reisplanner laat nu al globaal zien welke treinen druk zijn en welke rustig. Sophie: “straks kunnen we ook laten zien wáár het druk is in de trein, realtime. Op een beginstation zoals Den Haag Centraal, zitten er veel meer mensen achterin de trein. Op stations waar de neus van de trein bij de trap stopt, zoals Culemborg, is het juist voorin druk. In deze gevallen heeft het geen zin om de trein te verlengen. Hier willen we onze reizigers juist laten zien dat verderop nog plek is. Het liefst nog voordat ze instappen.”

Hoe werkt het? Het spoor in Nederland is voorzien van slimme sensoren die onder meer het gewicht per rijtuig meten, oorspronkelijk bedoeld om goederenvervoerders op basis van hun gewicht af te kunnen rekenen. Ook wordt het gebruikt om de kwaliteit van de wielen te meten. Het team van Cyriana en Sophie bedacht dat je deze informatie met slimme technologie ook kunt gebruiken om te zien hoe druk of rustig bepaalde rijtuigen zijn. Cyriana enthousiast: “Die sensoren geven een schat aan informatie! Als de sensor op het spoor aangeeft dat het achterste rijtuig veel zwaarder is dan het voorste, dan is er in het voorste rijtuig nog zitplaats. Uit eerste experimenten bleek dat te kloppen.”


Sophie: “Die informatie kom realtime binnen en gaan we nu koppelen aan de reisplanner, zodat reizigers kunnen zien waar het druk en war het rustiger is.” Weten de dames zeker dat het lukt? Sophie: “Naast de sensoren in de rails, broeden we ook nog op andere mogelijkheden om dit in de app te tonen. Ik ben dan ook heel positief en verwacht dat reizigers dit voorjaar al in de app kunnen zien waar het rustiger is in de trein voorafgaand aan je reis zien waar plaats is. Met die opdracht ging het team van Cyriana Roelofs en Sophie Verberne, beiden data scientist bij NS, aan de slag. Het resultaat? Volgend jaar kunnen NS-reizigers via de Reisplanner Xtra app zien waar nog een stoel vrij is, waarschijnlijk al in het voorjaar. Met hun idee wonnen ze de derde plaats van de OV Gids Hackaton. Een competitie waarin NS’ers binnen 12 uur nieuwe slimme oplossingen voor het verbeteren van de reis bedenken. Vorige week mochten ze hun idee voordragen bij de Raad van Bestuur van NS en nu gaan ze er gelijk mee aan de slag.

In de spits is het in de trein erg druk. Daarvoor hebben we extra treinen aangeschaft en ook volgend jaar komen er weer extra treinen bij. De reisplanner laat nu al globaal zien welke treinen druk zijn en welke rustig. Sophie: “straks kunnen we ook laten zien wáár het druk is in de trein, realtime. Op een beginstation zoals Den Haag Centraal, zitten er veel meer mensen achterin de trein. Op stations waar de neus van de trein bij de trap stopt, zoals Culemborg, is het juist voorin druk. In deze gevallen heeft het geen zin om de trein te verlengen. Hier willen we onze reizigers juist laten zien dat verderop nog plek is. Het liefst nog voordat ze instappen.”

Hoe werkt het?

Het spoor in Nederland is voorzien van slimme sensoren die onder meer het gewicht per rijtuig meten, oorspronkelijk bedoeld om goederenvervoerders op basis van hun gewicht af te kunnen rekenen. Ook wordt het gebruikt om de kwaliteit van de wielen te meten. Het team van Cyriana en Sophie bedacht dat je deze informatie met slimme technologie ook kunt gebruiken om te zien hoe druk of rustig bepaalde rijtuigen zijn. Cyriana enthousiast: “Die sensoren geven een schat aan informatie! Als de sensor op het spoor aangeeft dat het achterste rijtuig veel zwaarder is dan het voorste, dan is er in het voorste rijtuig nog zitplaats. Uit eerste experimenten bleek dat te kloppen.” Sophie: “Die informatie kom realtime binnen en gaan we nu koppelen aan de reisplanner, zodat reizigers kunnen zien waar het druk en war het rustiger is.” Weten de dames zeker dat het lukt? Sophie: “Naast de sensoren in de rails, broeden we ook nog op andere mogelijkheden om dit in de app te tonen. Ik ben dan ook heel positief en verwacht dat reizigers dit voorjaar al in de app kunnen zien waar het rustiger is in de trein.


Plaats een reactie

Naam *
E-mailadres *
Reactie *
Vraag een nieuwe afbeelding aan.
Vul hierboven de tekens in die op het plaatje hiernaast te zien zijn *
Schrijf mij in de voor de Telecomjournaal nieuwsbrief.
Ik heb de voorwaarden gelezen en verklaar hiermee akkoord te gaan.
Velden gemarkeerd met een * zijn verplichte velden.



Divide Internetoplossingen