Steeds meer Nederlanders nemen afscheid van kabel-tv

Steeds meer Nederlanders nemen afscheid van kabel-tv

Gepubliceerd: donderdag, 15 juni 2017
Door: Pieter Waasdorp

Share |

Het aantal tv-aansluitingen in Nederland is in het eerste kwartaal van 2017 met 0,2 procent gedaald naar 7,39 miljoen. De groei bij digitale televisie was onvoldoende om de daling van het aantal analoge tv-aansluitingen te compenseren. Dit is het negende kwartaal op rij dat de televisiemarkt in volume daalt, zo blijkt uit onderzoek van Telecompaper.

Kabel blijft volgens het ‘Dutch TV Market 2017 Q1’ rapport de grootste televisietechnologie met 57,6 procent van alle tv-aansluitingen, ondanks een daling van 1 procentpunt vergeleken met Q1 2016. DSL (koper) volgt als nummer twee met bijna 19 procent en glasvezel is nummer 3 met bijna 15 procent. Zowel satelliet als Digitenne (digitale tv via de ether van KPN) hadden een marktaandeel van minder dan vijf procent in het eerste kwartaal van dit jaar, waarbij satelliet (CanaalDigitaal) net iets groter is dan Digitenne.

Kwartaalomzet daalt 1 procentpunt
De kwartaalomzet* uit tv-diensten daalde sterker dan het volume en kwam 1 procentpunt lager uit op 454 miljoen euro. Dit was mede het gevolg van 2 procent omzetdaling bij Ziggo. Het positieve effect op de omzet van Ziggo’s prijsverhoging per 1 juli 2016 werd tenietgedaan door de voortgaande daling van het aantal tv-klanten. Hierdoor eindigde Ziggo het kwartaal op een aandeel van 60,5 procent van de televisie-omzet, 0,5 procentpunten minder dan in Q4 2016. KPN steeg juist met 0,5 procentpunten en kwam uit op 26,9 procent van de totale tv-omzet in Nederland, 0,5 procentpunten meer dan in het voorgaande kwartaal.

De omzet op tv-gebied groeit de komende jaren niet meer, verwacht marktonderzoeksbureau Telecompaper. De trends wijzen op een gemiddelde jaarlijkse daling van 0,1 procent in de jaren tot 2021. Tot 2019 groeit de omzet nog licht, waar na in de tweede helft van de onderzoeksperiode de daling inzet tot 1,78 miljard euro in 2021.

“De verwachte omzetdaling wordt vooral veroorzaakt doordat steeds meer mensen besluiten om geen tv-aansluiting te nemen of om hun tv-abonnement op te zeggen,” aldus Telecompaper analist en schrijver van het rapport Kamiel Albrecht. “De zogenaamde cord-nevers en cord cutters kijken dan tv- en video via internet. Daarvoor komen steeds meer diensten beschikbaar waaronder de uitbreiding van NLZiet met live televisie. Tot en met 2021 verwachten wij dat het aantal tv-abonnees met gemiddeld 1,1 procent per jaar daalt.”


Plaats een reactie

Naam *
E-mailadres *
Reactie *
Vraag een nieuwe afbeelding aan.
Vul hierboven de tekens in die op het plaatje hiernaast te zien zijn *
Schrijf mij in de voor de Telecomjournaal nieuwsbrief.
Ik heb de voorwaarden gelezen en verklaar hiermee akkoord te gaan.
Velden gemarkeerd met een * zijn verplichte velden.



Divide Internetoplossingen