KPN blijft grootste maar Tele2 groeit het hardst

KPN blijft grootste maar Tele2 groeit het hardst

Gepubliceerd: vrijdag, 09 juni 2017
Door: Pieter Waasdorp

Share |

De Nederlandse markt voor mobiele diensten is in het eerste kwartaal van 2017 met 0,7 procent jaar-op-jaar gekrompen naar 1,2 miljard euro. De sterk groeiende vraag naar mobiele data en de blijvende focus op de verkoop van abonnementen met meer GB's lijkt stabiliserend te werken op de ontwikkeling van de omzet uit mobiele diensten, zo blijkt uit het meest recente kwartaalrapport Dutch Mobile Operators van Telecompaper. De al jaren durende omzetdaling begint af te vlakken. De grootste verliezer het afgelopen kwartaal was Vodafone.

Van de vier mobiele operators met een eigen netwerk (MNO’s) scoorde Tele2 de sterkste groei van de kwartaalomzet: 36 procent jaar-op-jaar. De relatieve nieuwkomer blijft de kleinste van de vier MNO’s, maar wist z’n marktaandeel te vergroten naar 4,6 procent in Q1 2017. KPN breidde zijn marktleiderschap iets uit naar een aandeel van 42,8 procent. T-Mobile had een stabiele mobiele omzet op jaarbasis en groeide licht naar een marktaandeel van 21,4 procent. Vodafone (inclusief de mobiele omzet van Ziggo) kreeg een omzetdaling van 6,4 procent te verwerken. De operator verloor als enige MNO marktaandeel en kwam uit op 31,2 procent.

Structureel minder krimp
De omzetdaling naar 1,2 miljard euro in het eerste kwartaal van 2017 betekende jaar-op-jaar een daling van 0,7 procent en sequentieel 1,1 procent.. Het eerste kwartaal is over het algemeen zwakker dan het voorgaande vierde kwartaal. Op jaarbasis is echter te zien dat de krimp van de mobiele markt in de laatste kwartalen structureel minder sterk is.

Operators proberen door het aanbieden van all-in bundels, multi-play pakketten en grote data bundels tegen vaak lagere prijzen, mensen over te halen om in totaal meer te besteden en zo de ‘churn’ (klantverlies) te beperken. Er lijkt dus een verbetering zichtbaar, maar nog niet voldoende om in de plus toekomen. Ook de impact van regelgeving werkt nog door, met met de afschaffing van retail-roaming tarieven in de EU per 15 juni 2017. Verder is er de komende drie jaar nog sprake vanverlaging van MTR (mobiele terminatie tarieven).

Omzet daalt naar 4,5 mld euro in 2021
Op basis van de resultaten uit voorgaande kwartaal en de huidige marktinvloeden heeft Telecompaper zijn verwachting voor de komende vijf jaar bijgesteld. Naar verwachting zal de mobiele markt in Nederland in 2017 met ongeveer 2-3 procent in omzet krimpen naar ongeveer 4,6 miljard euro. Het onderzoeksbureau verwacht verder dat in de periode 2017-2021 de markt nog steeds licht zal krimpen, met een negatieve gemiddelde jaarlijkse groei (CAGR) van 0,9 procent, tot een omzet van rond de 4,5 miljard euro in 2021.

Telecompaper baseert deze voorspelling op de verwachting dat de concurrentie verder zal intensiveren met nog steeds vier mobiele operators - ondanks de fusie van Vodafone en Ziggo – in een stagnerende markt.

Andere negatieve factoren
Andere belangrijke negatieve factoren zijn regulering – met de nieuwe gepubliceerde MTR-tarieven (mobile termination rates) van toezichthouder ACM - en afschaffing van roaming. Ook de transparantie van mobiele kosten en de druk op de ARPU (gemiddelde omzet per gebruiker) vanwege het combineren van mobiele diensten met vaste diensten spelen een rol.

“Mobiel dataverkeer blijft qua volume met dubbele cijfers groeien, al lijkt de groei iets te vertragen," stelt research analist Alejandra van de Roer, auteur van het Dutch Mobile Operators-rapport. “Operators worstelen ook met de vertaling van de vraag naar datadiensten naar hogere tarieven en omzetten. De sterke concurrentie en focus op multi-play pakketten laten hier ook weinig ruimte voor over.”

Mobiele penetratie stijgt naar bijna 120 procent
De Nederlandse mobiele dienstenmarkt – MNO’s en MVNO’s samen - telde eind eerste kwartaal van dit jaar in totaal 20,3 miljoen simkaarten (exclusief M2M). Dat is 1,8 procent meer dan in het eerste kwartaal van 2016. Deze lichte groei kwam volledig voor rekening van postpaid (abonnementen), aangezien het prepaidsegment daalde naar een aandeel van 28,5 procent van de totale markt. De mobiele penetratie steeg licht naar 118,6 procent. Telecompaper verwacht dat de markt de komende vijf jaar met ongeveer 0,7 miljoen simkaarten zal groeien, naar ongeveer 21 miljoen in 2021 (exclusief M2M).



Plaats een reactie

Naam *
E-mailadres *
Reactie *
Vraag een nieuwe afbeelding aan.
Vul hierboven de tekens in die op het plaatje hiernaast te zien zijn *
Schrijf mij in de voor de Telecomjournaal nieuwsbrief.
Ik heb de voorwaarden gelezen en verklaar hiermee akkoord te gaan.
Velden gemarkeerd met een * zijn verplichte velden.



Divide Internetoplossingen