Interview met Willem Visser van Samsung: Unbox your phone

Interview met Willem Visser van Samsung: Unbox your phone

Gepubliceerd: woensdag, 24 mei 2017
Door: HP van Tilburg

Share |

Je kunt er geen dag omheen: de campagne ‘Unbox your phone’ van de Samsung Galaxy S8 draait op volle toeren. De geluiden vanuit de markt zijn zeer positief. Kortom, het is Samsung weer gelukt een succesvol product te lanceren. Dat lijkt bijna vanzelfsprekend, maar toch is dit niet zo eenvoudig als het lijkt. We kijken uit naar een gesprek met de voorman in deze operatie, Willem Visser. In de veronderstelling dat het niet anders dan een vrolijke afspraak gaat zijn, worden we niet teleurgesteld.

Op weg naar onze afspraak met Willem Visser kom ik een aantal bekenden tegen op de afdeling Mobile in het pand in Schiphol. Uiteraard is het Bob van der Lee waar ik even bij blijf plakken. We koesteren veel mooie herinneringen. Ik zie Bob nog binnenlopen met een koffertje zilveren, blinkende en tetterende clamshells in 2004 toen ik nog bij Frank Caris’ Mobicall werkte. Wat ging dat worden met Samsung in een tijdperk dat Nokia ongenaakbaar aan de top stond en het gat met de nummers 2 en 3 (Sony Ericsson en Siemens) niet te beslechten leek. Maar al snel waren we overtuigd en liepen de vele uitvoeringen lekker door het magazijn heen. Een nieuwe winnaar had zich duidelijk aangediend en Samsung liet in alles zien te zijn gekomen om te blijven. Samsung liet ook direct zien een speler te zijn die van samenwerken en het kanaal hield. Dat zagen en zien we ook wel eens anders. Vanaf het moment dat Samsung rust creëerde in zijn portfolio met de Galaxy-serie en domineerde in R&D en innovatie ging alles nog harder.

Introductie Galaxy S8
Met Menno van den Berg hadden we het aantal maanden geleden over de Note7 en de afwikkeling van dat incident. Met Willem Visser hebben we het daar nog even kort over als hij zegt: “We hebben als Samsung laten zien dat we het maximale gedaan hebben om dit op te lossen. In Nederland was het product niet op de markt. Als we nu kijken naar de verkoopcijfers van Samsung wereldwijd, dan zien we een opgang en geen teruggang. Dan hebben we onze lessen geleerd, de lat qua checks hebben we hoger gelegd en komen we beter uit de strijd. De introductie van de Galaxy S8 is zeer succesvol te noemen. Natuurlijk waren de verwachtingen hoog, maar je moet het ook maar waarmaken. Niemand kan erom heen dat onze S8 de beste en de mooiste smartphone in de markt is. De ruimte voor innovatie lijkt elke keer wat kleiner te worden en daarom zijn we er zo trots op dat we dit product met een duidelijke stap voorwaarts in look & feel hebben kunnen afleveren. We zijn als merk ongekend consistent gebleken in de koers die we varen en dat wordt gewaardeerd. De campagne die we draaien, , is ook qua communicatie zeer gebalanceerd in elkaar gezet. Zo hebben wij bijvoorbeeld een aantal grote schermen gebouwd dat bestaat uit 100 Galaxy S8-schermen. Hiermee laten wij zien hoe randloos en helder het Infinity-scherm daadwerkelijk is. Deze schermen staan op een aantal populaire locaties waaronder Schiphol en de Unbox pop-up store op Utrecht CS. Deze pop-up store heeft ook enorm bijgedragen aan het succes. Men kan hier het toestel volledig zelf ervaren en wordt vriendelijk door het personeel geholpen bij de vragen die opkomen.”

Dat laatste moet ik beamen. Ik was zelf in die winkel en het was een feestje om met zulke enthousiaste medewerkers samen met het nieuwe toestel te mogen spelen.

Service
Je gaat je bijna afvragen: what’s next op zo’n positie aan de top? We leggen het voor en Willem Visser reageert direct op deze stelling: “Het zit niet in het DNA van Samsung om tevreden te zijn en achterover te leunen. We gaan voor maximale klanttevredenheid en uitbreiding van het ecosysteem. Uiteraard zijn dat de wearables die een steeds grotere rol gaan hebben. Maar ook de rol die de smartphone speelt in de optimaal geïntegreerde smart-homeomgeving, waarin Samsung sterk groeiende is, is van belang. Maar het gaat ook om de service, die we verder gaan optimaliseren met een directe repair-benadering. Met de Ophaalservice Express haalt Samsung, voor een klein bedrag, je mobiele toestel bij je op en binnen een werkdag ontvang je het weer gerepareerd terug. Uiteraard wel onder de garantievoorwaarden. Wij merken al dat dit significant bijdraagt aan de algemene klanttevredenheid en uiteindelijk is deze toename goed voor iedereen. Daar ben ik van overtuigd. We moeten met z’n allen de volgende stap maken in service. Ik zie daarvan al een aantal goed initiatieven ontstaan in de markt, maar het kan allemaal nog wat beter. Mensen kunnen niet zonder hun smartphone meer en daarom telt bij een defect elk uur.”

Switchen
Het is duidelijk dat Samsung in Androidland heer en meester is. De groei zal dus met name vanuit die andere grote speler moeten komen. De vraag is hoe je mensen overtuigt over te gaan van iOS naar het Android-ecosysteem. Dat is toch een enorme opgave. “Goede vraag, waar we over na hebben gedacht”, zegt Willem Visser direct. “De overstap is voor een grote groep gebruikers die niet per se vast zitten aan een ecosysteem inderdaad wel een belemmering. Daarom hebben we de Smart Switch bedacht waarmee een klant letterlijk alles, maar dan ook alles (lees: contacten, data en media) automatisch binnen een paar minuten kan laten overzetten. Dan is dat werkelijk helemaal geen probleem meer.”

Zakelijk en IT gebruik
We komen op het einde van ons vrolijke uur nog te spreken over het zakelijke gebruik van de Galaxy S-lijn. Willem Visser zegt daar nog over: “We hebben bewezen ook zeer succesvol te zijn in het zakelijke kanaal. Met Samsung Knox leveren we een securitylevel aan dat ongekend zeker en sterk is. Op de Galaxy S8 zit ook Samsung-Dex waarmee je telefoon op een beeldscherm kunt aansluiten en daarmee als volledige computer kunt gaan gebruiken. Daarmee zoeken we ook nadrukkelijk de integratie met de IT-omgeving van zakelijke klanten op. Voor alles stelt Samsung zich dus ook in de smart working- en office-omgeving op als partner die op alle lagen kan bijdragen aan een makkelijk leven voor iedereen die ons merk gebruikt.”


Wat is Smart Switch?
Voor veel mensen is de overstap van een operating systeem naar een andere nogal een stap die genomen moet worden. Met name de ‘zwevende kiezer’ kan met een goed geregelde overstap over de drempel geholpen worden. Om mensen met dat proces te ondersteunen heeft Samsung Smart Switch ontwikkeld en via het internet gratis beschikbaar gesteld. Mensen die een nieuwe Samsung smartphone of tablet hebben aangeschaft kunnen hun data, settings en apps heel snel en makkelijk met Smart Switch overzetten. Met Smart Switch wordt direct ook de software van je toestel geüpdatet naar de allerlaatste versie en een back-up van je data gemaakt.



Plaats een reactie

Naam *
E-mailadres *
Reactie *
Vraag een nieuwe afbeelding aan.
Vul hierboven de tekens in die op het plaatje hiernaast te zien zijn *
Schrijf mij in de voor de Telecomjournaal nieuwsbrief.
Ik heb de voorwaarden gelezen en verklaar hiermee akkoord te gaan.
Velden gemarkeerd met een * zijn verplichte velden.



Divide Internetoplossingen