Dick Houtsma over naamsverandering BTC

Dick Houtsma over naamsverandering BTC

Gepubliceerd: dinsdag, 11 april 2017
Door: HP van Tilburg

Share |

Als we door Xaviera Chelius van BTC worden gevraagd om eens langs te komen om met Dick Houtsma te praten over de nieuwe merkpositionering van BTC Teleconsult naar BTC twijfelen we geen moment. Natuurlijk is dit ook een mooie aangelegenheid om eens met hem onder het genot van een bakkie bij te praten over het leven in telecomland en algemeen. Dick en zijn compagnon Ronald Horn zitten duidelijk boordevol plannen om met BTC de volgende stappen in een convergerende ICT-markt te maken.

Dick, direct naar de aanleiding van dit gesprek. Waarom halen jullie de naam Teleconsult van de gevel en heten jullie voortaan alleen BTC?
Het antwoord op deze vraag is eigenlijk wel vrij eenvoudig te geven. De term Teleconsult dekt op zich nog wel de kern van wat dit bedrijf doet voor de zakelijke eindklant, maar toch beperkt het ons ook om de slag naar een breder ICT-perspectief te maken. Je ziet duidelijk dat onze rol als telecomadviseur is uitgebreid van mobiel naar vast en nu de laatste tijd naar totaal ICT-wekplekbeheer. Dan is Teleconsult gewoonweg te smal in relatie tot wat wij in deze veranderende markt voor onze klanten willen zijn. Vandaar dat we vanaf nu BTC heten met de pay off ‘De toekomst verbindt ons nu’. Daarmee zijn we weer klaar voor de toekomst.

Hoe ver zijn jullie nu in het verbreden van jullie rol naar de zakelijke eindklant? Het lijkt me niet altijd mee te vallen om jezelf opnieuw te positioneren.
Nee, natuurlijk is dat niet iets dat je 1-2-3 doet. Het is niet even met je vingers knippen en zeggen: En nu is alles anders. Wij zijn zeker tien jaar bezig om de verbreding te zoeken van mobiel naar vaste telefonie. De laatste vier jaar maken we ook echt de stap naar volledig ICT-werkplekbeheer. Het beheren van de smartphones en de abonnementen zit heel diep in het dna van BTC. Het is dan ook een logische stap om daarbij ook de laptops en tablets van de eindgebruikers in opdracht van hun werkgevers te beheren. Zeker gezien het feit dat de nieuwe methodieken van het beheren van ICT-werkplekken veelal uit mobiel afkomstig is. Die stap is echt dus niet zo heel groot. Het gaat in alles om de uptime van de digitale werkplek die een zakelijke gebruiker met zich meeneemt. Wij zijn snel naar een tijdperk gegaan waarin iedereen altijd en overal moet kunnen werken. De digitale werkplek staat centraal, waarbij de organisatie en het kantoor ook optimaal verbonden moeten zijn met de juiste breedbandverbinding en telefoniecentrale. Dat is duidelijk ons werkgebied waarin wij ons als dienstverlener als een vis in het water voelen. Vandaar ook dat wij als BTC ons gecertificeerd hebben voor ISO27001, waarbij wij kunnen aantonen dat onze managementsystemen voldoen aan de beveiligingseisen conform de ISO-richtlijnen. In onze 24 uurseconomie, waarin het werk voortdurend met het personeel meereist, is het onontbeerlijk dat bedrijfsprocessen overal en non-stop veilig toegankelijk zijn.

Hoe ver zijn jullie dan in het verkopen van applicaties en andere services? En hoe staat het met jullie focus op IoT?
Op zich is IP-telefonie in de kern verworden tot een applicatie die draait bovenop een vaste of mobiele breedbandverbinding. Naast VoIP, dat wij meestal aanbieden op basis van Broadsoft via KPN of Vodafone. Dan is een vervolgstap naar het leveren en begeleiden van Office365 een hele logische. Daar zijn we dus al volop mee bezig voor onze klanten. Mobile device- en applicatiemanagement zijn dan noodzakelijke ingrediënten om alles operabel te maken. Daar hebben we dan ook veel verstand van. En om je vraag over IoT te beantwoorden: wij zien IOT als een logische uitbreiding van ons connectiviteitsportfolio en zijn daar dan ook volop mee bezig. IoT brengt een volledig nieuwe markt met zich mee, die vergt dat we veel breder moeten kijken dan onze telecomneus lang is. Je moet je, wil je hier succesvol zijn, nog veel verder verdiepen in de primaire en secundaire processen van jouw klanten. Dat is enerzijds een fantastische kans, maar aan de andere kant ook wel een uitdaging, omdat je je moet afvragen hoe ver je moet gaan. Het ontsluiten van een smart-officeomgeving zie ik dan bijvoorbeeld echt als ons domein. Vraag je me echter of we ook koeien gaan voorzien van lora-chips, dan weet ik nog niet waar onze rol ophoudt. Wel is zeker dat het gehele connectiviteitsvraagstuk met alle elementen iets is waar onze klanten BTC om advies vragen. Het is wat dat betreft echt een heel boeiende tijd.

Tot slot, wie is Dick Houtsma, voor die paar mensen die jou niet kennen? Heb je bijvoorbeeld een levensdoel?
Ik heb absoluut geen levensdoel, maar voel me iedere dag uitgedaagd om BTC nog beter voor te bereiden op een toekomst die mij fascineert. Drijfveren zeggen iets over jouw motivatie, houding in samenhang met jouw normen en waarden. Overigens ben ik ervan overtuigd dat de drijfveren gedurende de tijd en ervaringen ook kunnen veranderen. Zo is mijn motivatie nu heel anders dan toen ik 25 jaar was, waarbij mijn drijfveren toen met name zelfontwikkeling, een goede baan en dito salaris waren. Nu ben ik veel meer gericht op het creëren van zekerheid en continuïteit op persoonlijk vlak en een goede balans tussen zakelijk, privé en sociale contacten. En verder: ik kom uit Amsterdam, ben getrouwd en we hebben een zoon van 21 jaar. Het is wel een heel bewuste drijfveer voor me om hem klaar te stomen voor de maatschappij en hem de goede normen en waarden mee te geven. Die taak zit er nagenoeg wel op. In mijn vrijetijd zijn mijn hobby’s met name sporten: vroeger veel gevoetbald, maar tegenwoordig is dat meer tennis, golf en fitness geworden.

Hanteer je nog een levensmotto? Wat hoop je dat andere mensen over je zeggen?
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd. Ja, dat is de kern. En ik hoop dat mensen Dick Houtsma als een betrouwbaar, sociaal en plezierig mens betitelen. En als dat anders is, dan mag dat ook, zolang ik mezelf maar recht in de spiegel kan aankijken. Dat is voor mij belangrijk.


Plaats een reactie

Naam *
E-mailadres *
Reactie *
Vraag een nieuwe afbeelding aan.
Vul hierboven de tekens in die op het plaatje hiernaast te zien zijn *
Schrijf mij in de voor de Telecomjournaal nieuwsbrief.
Ik heb de voorwaarden gelezen en verklaar hiermee akkoord te gaan.
Velden gemarkeerd met een * zijn verplichte velden.



Divide Internetoplossingen