Groot in Europa, sterk groeiend in Benelux

Groot in Europa, sterk groeiend in Benelux

Gepubliceerd: maandag, 10 april 2017
Door: HP van Tilburg

Share |

Er is wel wat aan de hand in accessoireland. Misschien waren accessoires nog nooit zo belangrijk voor retailers en resellers als nu. De marges op toestellen en abonnementen staan onder druk en dus is de upsell van accessoires zowel een kans als een must. Hama is een grote Europese speler die vanuit een zeer breed aanbod met steeds meer succes de Nederlandse markt bewerkt. Tijd om eens ons licht op te steken bij de country salesmanager van Nederland: Christian van den Boogaart.

Voor onze nadere kennismaking met Hama werd ons nadrukkelijk gevraagd naar Wetteren bij Gent in Vlaanderen te komen. Eenmaal onze bestemming bereikt, zo’n half uur voorbij de ring van Antwerpen, snappen we direct het waarom van deze uitnodiging. We worden ontvangen in een prachtig eigen pand van Hama waarin alles kwaliteit en orde uitstraalt. Uiteraard ontbreekt daarin niet de gastvrijheid met koffie, iets zoets en al snel staan we ook met een klein glaasje bubbels in de handen. Hoe goed het leven kan zijn, is toch iets dat wij van onze zuiderburen kunnen leren.

Minimaal zo groot is de indruk die de enorme showroom op ons maakt. Deze kent zeker zijn gelijke niet in Nederland. Accessoires zijn de slagroom op onze telecomtaart, zo mogen we vaststellen. Hier is alles fun, fashion en protectie met hoofdletters. Voor iedereen die wel eens over de IFA in Berlijn heeft gelopen, is de omvang van de Hama-stand bekend. Hier in Wetteren heb je even het gevoel dat je op IFA rondwandelt. “Nu snap je wel waarom we hier wilden afspreken”, opent Christian het gesprek. “Wij zijn hier in het hart van de Beneluxorganisatie waarin we bewust kozen om één uitgebreide showroom te installeren. Het is echt de moeite waard om hier eens te komen kijken.”

Samenwerken
Christian van den Boogaart geeft ons wat meer uitleg over Hama en de visie die dit bedrijf heeft over de markt : “Wij zijn een Duits familiebedrijf sinds 1923 waarvan de kernwaarden duidelijk voelbaar zijn voor onze partners. We geloven dat we pas optimaal kunnen presteren als iedereen binnen Hama goed in z’n vel zit en daar doen we alles voor. Wij hanteren de slogan ‘Let’s take care’ om onszelf daar continu aan te herinneren. Ons team heeft de vrijheid en de ruimte om naast onze klanten te gaan zitten in plaats van er tegenover. Even snel een dealtje scoren om de maand op te poetsen, doen we niet omdat dat op lange termijn zelden in het belang is van alle betrokkenen. Omzet is hier geen doel op zich. We geloven dat als we ons optimaal inzetten voor onze partners, een verhoogde omzet het logische resultaat is. Het doel is om nog vele generaties de voorkeurspartner in accessoires te zijn.”

Consumentenervaring
We spreken al snel met Christian over de markt, presentatie en assortiment. “Door de extreme transparantie in de markt en het enorme aanbod lijken veel retailers het spoor een beetje bijster te zijn geraakt in het formuleren van hun toegevoegde waarde naar de consument op accessoiregebied. Sterker nog: de consument kwam op de tweede plaats en de eigen marge was doorslaggevend. In veel winkels zien we nu als resultaat een versnipperde presentatie waar veel merken ieder ongeveer dezelfde hardlopers laten zien. Denk aan zes ongeveer identieke zwarte booklets voor hetzelfde toestel. Ook de introductie van huismerken/private label lijkt op de korte termijn een oplossing om een paar procent extra marge te maken. De praktijk is vaak dat alleen absolute hardlopers worden ingekocht en dit betekent een verdere verschraling in het aanbod voor de consument. Vervolgens kan de consument door de bomen het bos niet meer zien. Hij koopt dan maar een basisproduct dat op iedere hoek van de straat te koop is, terwijl een mooie case of kabel het gebruiksgemak en plezier enorm kan vergroten.”

Door de ogen van
“Wij nodigen iedereen uit om eens samen met ons door de ogen van de consument naar deze categorie te kijken. We zien dat een presentatie met het belang van de consument voorop gelijk zijn effect heeft in bijvoorbeeld de attachmentratio van accessoires en toestellen. Door de vele verschillende merken en prijsniveaus die we bestrijken is er voor iedere consument iets te vinden. Met ons eigen merk Hama kunnen we grofweg 70 procent van de markt dekken en dan ben ik nog voorzichtig. Met prachtige merken zoals BlackRock, White Diamonds en Happy Plugs spreken we een publiek aan waarvoor fashion en vormgeving belangrijk is. Voor zowel Android- als iOS-gebruikers hebben we unieke mobiele oplossingen van SanDisk om geheugen uit te breiden of vrij te maken.”

Schaalgrootte van levensbelang
“Schaalgrootte in telecomaccessoires is cruciaal om te kunnen blijven innoveren en snel een oplossing te kunnen leveren voor de aanhoudende stroom nieuwe toestellen. Als je ziet hoe bederfelijk bepaalde groepen zijn, dan snap je dat elke retailer een partner als Hama kan gebruiken die meedenkt. Het gaat ook om snelheid en samenwerken aan de optimale oplossing voor de consument. Dankzij onze supply chain zijn we niet zelden de eerste met cases voor nieuwe modellen. Continu bij de les zijn, meedenken en mee-evolueren. Dat is onze kracht. Deze showroom is dan ook geen dag hetzelfde.”


Plaats een reactie

Naam *
E-mailadres *
Reactie *
Vraag een nieuwe afbeelding aan.
Vul hierboven de tekens in die op het plaatje hiernaast te zien zijn *
Schrijf mij in de voor de Telecomjournaal nieuwsbrief.
Ik heb de voorwaarden gelezen en verklaar hiermee akkoord te gaan.
Velden gemarkeerd met een * zijn verplichte velden.



Divide Internetoplossingen