WERTGARANTIE: bied klanten echt goede verzekering aan

WERTGARANTIE: bied klanten echt goede verzekering aan

Gepubliceerd: maandag, 10 april 2017
Door: Marco Mekenkamp

Share |

Binnenkort is het echt afgelopen met het ‘gratis toestel’ bij een abonnement. En dus is het zaak dat retailers en e-tailers een goed verzekeringsproduct in hun assortiment hebben, vindt Peter Grobben van verzekeraar WERTGARANTIE. “Want wat ga jij jouw klant straks zeggen als zijn dure telefoon gestolen of niet meer te repareren is en hij of zij vanwege de BKR-registratie geen nieuwe telefoon kan kopen?”

We schreven al eerder dat bijna de helft van de verzekerden tijdens de looptijd van zijn of haar smartphonepolis te maken krijgt met een schade of diefstal. In veruit de meeste gevallen (70 procent) gaat het dan om een schade door vallen of stoten, weet Peter Grobben van verzekeraar WERTGARANTIE. “En dat is ook niet gek als je weet dat we gemiddeld ruim 200 keer per dag op onze smartphone kijken. Daarom zal het ook vrijwel iedereen weleens overkomen zijn dat bij, bijvoorbeeld, het uit de broekzak halen van het toestel, deze op de grond viel.”

Bij zo’n val van ongeveer een meter (broekzakhoogte) op een harde ondergrond blijkt de schade vaak niet beperkt te blijven tot ‘slechts’ een gebroken scherm. “Wat we in de praktijk zien, is dat ook een camera, de behuizing of een thuisknop zo’n val lang niet altijd overleven. Hierdoor blijft het dan niet bij slechts het vervangen van een scherm.”

Bij de huidige generatie toestellen zoals de iPhone 7 en de Samsung S7 Edge betaal je zomaar 250 tot 300 euro voor een schermreparatie. Wanneer daar dan nog een camera of behuizing bij komt, kunnen de reparatiekosten al snel oplopen tot boven de 400 euro. “Ook komt het voor dat een toestel niet meer te repareren is, waardoor het toestel vervangen moet worden en we het over nog grotere kostenpost hebben.” Overigens kent Apple hier nog een relatief gunstige omruilmogelijkheid (swap).

Goede telefoonverzekering belangrijk
Gezien het voorgaande zal ’t niemand verbazen dat in heel veel gevallen bij aanschaf van een nieuwe smartphone een telefoonverzekering wordt afgesloten. Een relatief kostbaar en fragiel apparaat in combinatie met een hoge gebruiksfrequentie en -intensiteit zorgt immers voor een hoog risico. Maar er speelt meer, meent Peter Grobben. “Door de toepassing van de Wet op het financieel toezicht (Wft) per 1 januari jongstleden denken we dat consumenten nog vaker het afsluiten van een telefoonverzekering zullen overwegen. Omdat een ‘gratis’ toestel nu als toestellening wordt gezien en dus moet voldoen aan de regels voor kredietverschaffing, zullen consumenten bewuster worden van de prijs die ze betalen voor een smartphone.”

Een bepaalde groep zal hierdoor voor sim-only gaan kiezen, waarbij ze het bestaande toestel langer door gebruiken of overstappen op goedkopere toestellen of een refurbished exemplaar, denkt ook Peter Grobben. “Tegelijkertijd verwachten we dat er nog steeds een grote groep zal gaan voor de nieuwe marktintroducties, zoals de iPhone 8 of de Samsung Galaxy S8. Dat zal niet veranderen. Wel zal, door de bewustwording van de prijs van een toestel, het afsluiten van een aanvullende telefoonverzekering vaker overwogen worden. Immers, stel dat een toestel van 899 euro niet meer te repareren is, of wordt gestolen? Wil of kan ik dan zelf direct die 899 euro uitgeven voor een vervangend toestel? Of sluit ik weer een lening af voor dit vervangende toestel, terwijl die van de oorspronkelijke nog niet is afbetaald? En hoe zit het dan met de registratie bij het BKR?”

In de regel wil je met een verzekering de financiële gevolgen van een risico afdekken die je niet zelf wilt of kunt dragen. En dat zal de consument door deze gewijzigde toepassing van de Wft steeds vaker overwegen.

Kies de juiste verzekering
Peter Grobben ziet een belangrijke rol voor de telecomretail weggelegd. “Niet alle telefoonverzekeringen zijn hetzelfde”, zo weet hij uit ervaring. “Er bestaan echt grote verschillen. Kijk daarom goed naar de uitsluitingen en de hoogte van het eigen risico. Het lijkt aanlokkelijk, een premie van slechts enkele euro’s per maand waarbij onder het mom van ‘displayschade is de meest voorkomende schade’ alleen die displayschade wordt gedekt. Klopt, displayschade komt het vaakst voor, maar zoals ik al eerder zei blijft het daar vaak niet bij en loopt jouw klant het risico alsnog te worden geconfronteerd met hoge onvoorziene kosten.”

Ook bestaan er telefoonverzekeringen waarbij het eigen risico stijgt bij de tweede schademelding, of waarbij na een tweede schademelding niet meer wordt uitgekeerd. Peter Grobben: “Wij kennen de markt en de producten die worden aangeboden. Ik durf gerust te stellen dat wij met onze ‘SmartPhonePolis’ een uitstekende telefoonverzekering aanbieden. En dat moet ook. We willen tevreden klanten. Onze verzekeringsproducten worden voor het merendeel via de retail afgesloten. Wat dan niet werkt is dat klanten bij een schade terugkomen in de winkel en worden geconfronteerd met vage voorwaarden of verborgen clausules. Dan gaat de aardigheid er snel af bij de winkelier. Klanttevredenheid is een belangrijke voorwaarde in onze garantie- en serviceconcepten.”

Voeg telefoonverzekeringen toe aan uw assortiment
Voor de retail lijkt het vooralsnog geen positieve ontwikkeling dat ‘gratis’ telefoons bij een abonnement nu als krediet worden gezien. Waar ze dat al niet deden, zullen retailers daarom nog meer op zoek gaan naar alternatieve verdienmodellen en vormen van klantenbinding. Het liefst op korte termijn. “De service- en garantieconcepten van WERTGARANTIE kunnen hieraan een directe bijdrage leveren, meent Peter Grobben. We gaan graag het gesprek aan. Wij bieden oplossingen voor de lange termijn. Oplossingen waarmee de ondernemer niet alleen morgen, maar ook over vijf jaar een boterham mee kan verdienen. Kijk, een verzekeringsproduct neerleggen is niet zo moeilijk, maar eigenlijk begint het dan pas. Wij bezoeken de winkels, spreken de ondernemers en ondersteunen de medewerkers regelmatig met product- en verkooptrainingen. En is er ondersteuning nodig in de vorm van een datakoppeling met het kassasysteem of bijvoorbeeld reclamemateriaal in de look and feel van de ondernemer, dan regelen we dat. Daarin onderscheiden we ons van andere partijen in de markt. En met succes.”


Plaats een reactie

Naam *
E-mailadres *
Reactie *
Vraag een nieuwe afbeelding aan.
Vul hierboven de tekens in die op het plaatje hiernaast te zien zijn *
Schrijf mij in de voor de Telecomjournaal nieuwsbrief.
Ik heb de voorwaarden gelezen en verklaar hiermee akkoord te gaan.
Velden gemarkeerd met een * zijn verplichte velden.



Divide Internetoplossingen