Laatste trends: algemene acceptatie van het Wiko- en licentie-model

Laatste trends: algemene acceptatie van het Wiko- en licentie-model

Gepubliceerd: maandag, 10 april 2017
Door: Pieter Waasdorp

Share |

Dit jaar was het Mobile World Congress, dat georganiseerd wordt door de vereniging van aanbieders van gsm-netwerken, in Barcelona met meer dan 108.000 bezoekers weer een groot succes. Meer dan 2.300 telecombedrijven toonden hun laatste producten, toestellen, diensten en services aan de bezoekers, die uit meer dan 200 verschillende landen kwamen. Het aantal Chinese telefoonfabrikanten was overweldigend. Ook kwamen wij een groot aantal bedrijven tegen uit evenzoveel exotische landen, die het door de Franse fabrikant Wiko in ons land geïntroduceerde businessmodel geadopteerd hebben. En de laatste grote trend, die wij zagen, is het in licentie ontwikkelen, maken en verkopen van telefoontoestellen.

Nog nooit kwamen wij zoveel Chinese bedrijven tegen die telefoons aanboden. Velen van hen toonden een hele reeks eenvoudige feature phones voor absurd lage prijzen. Andere fabrikanten specialiseren zich in rugged telefoons en smartphones. Maar een heel rits Chinese ondernemingen lieten een volledig productrange smartphones zien. Vaak met net niet de laatste technische hoogstandjes, maar vaak wel met redelijke specificaties. Ook timmerden de grote lokale concurrenten van Huawei en ZTE aan de weg. Zo hadden Hisense, Oppo, Vivo, Meizu, Gionee, de maker van de dunste smartphone ooit, en Vernee enorme stands. En wat dacht je van de Chinese fabrikant Huawo? Totaal onbekend in Nederland, maar met een naam die wel heel erg op concurrent Huawei lijkt. Vraag blijft natuurlijk wel of wij ooit de telefoons van deze merken op de Nederlandse markt zullen aantreffen.

Wiko-model
Laten wij beginnen om het Wiko-model uit te leggen. In 2011 werd Wiko in Frankrijk opgericht. Na vijf jaar is Wiko nu al de tweede grootste speler op de Franse smartphonemarkt. Wiko claimt een op en top Frans bedrijf te zijn met een grote R&D-afdeling in de Franse stad Marseille. De daar ontworpen toestellen worden vervolgens, zoals bijna bij alle merken, gemaakt in China. Eigenlijk zijn de Wiko-telefoons gewoon Chinese smartphones met een Frans tintje. Maar het businessmodel lijkt te werken en wellicht hierom wordt het zo vaak gekopieerd.

Zo kwamen wij op het MWC een hele reeks smartphonefabrikanten tegen uit landen waarvan je dit in eerste instantie niet verwacht. Zo waren er maar liefst vier Engelse bedrijven, waaronder StK, die graag ook in Nederland hun toestellen op de markt willen brengen. Maar wat dacht je van Turkije? Natuurlijk, de Android One toestellen van het Turkse General Mobile worden al door Dividino in Nederland gedistribueerd. Een ander Turks bedrijf (Vestel, een grote speler op de tv-markt) kondigde in Barcelona aan dat het dit jaar ook zijn smartphones en tablets in West-Europa gaat verkopen. Voorlopig komt Vestel met drie nieuwe smartphones. De fabrikant meldt dat het bedrijf van plan is dit jaar meer dan een miljoen telefoons te verkopen en dat het bijzonder serieus is in hun poging een positie op de markt te veroveren.

Naast Turkije en Engeland heeft Connexie ook gesproken met Hongaarse, Griekse, Poolse, Spaanse en Russische startups, die allemaal claimen dat de toestellen in Europa worden ontwikkeld en in China gemaakt worden. Maar Europa staat niet alleen. Ook uit Marokko, Algerije, Maleisië, Thailand en India komen tientallen nieuwe fabrikanten, die allemaal staan te trappelen om als de volgende Wiko de Nederlands markt te bestormen.

Licentie
In de aanloop naar het MWC werden er wereldwijd tal van nieuwe zogenaamde licentiedeals aangekondigd. Bedrijven nemen een bekende merknaam in licentie en brengen vervolgens onder die naam telefoons op de markt. Zo heeft het Britse Bullitt groep de merknaam CAT, bekend van de bulldozers, in licentie genomen. Bullitt ontwerpt, produceert en verkoopt inmiddels zeer succesvol rugged telefoons onder de naam CAT. Bullitt heeft ook de merkrechten van Kodak en Landrover in licentie genomen. Elders in deze uitgave meer over Bullit.

Recent maakte het Finse HMD Global bekend dat het onder de naam Nokia telefoons gaat verkopen. Voorlopig eerst in China maar in mei ook in Europa. De merknaam Nokia is eigendom van het ook Finse Nokia, dat overigens ook de merkrechten heeft van de naam Alcatel. En Alcatel wordt al enige jaren gebruikt door het Chinese TCL Communications. En laat nu datzelfde TCL een deal gesloten hebben met BlackBerry. Nog voor de zomer komt TCL met de BlackBerry KEYone op de markt. Een toestel dat helemaal ontworpen is door TCL, inclusief het iconische toetsenbord, maar wel het logo van BlackBerry draagt. Uit Hongarije komt het bericht dat een startup nog dit jaar met Blaupunkt telefoons gaat komen. En wie kent dit legendarisch Duitse merk niet? Kortom: een trend die zeker navolging gaat krijgen.


Plaats een reactie

Naam *
E-mailadres *
Reactie *
Vraag een nieuwe afbeelding aan.
Vul hierboven de tekens in die op het plaatje hiernaast te zien zijn *
Schrijf mij in de voor de Telecomjournaal nieuwsbrief.
Ik heb de voorwaarden gelezen en verklaar hiermee akkoord te gaan.
Velden gemarkeerd met een * zijn verplichte velden.



Divide Internetoplossingen