Ondanks maatregelen zijn nog niet alle nepartikelen bij bol.com verwijderd

Ondanks maatregelen zijn nog niet alle nepartikelen bij bol.com verwijderd

Gepubliceerd: maandag, 27 maart 2017
Door: Pieter Waasdorp

Share |

Begin februari hadden wij een reeks van artikelen over de duizenden nepartikelen die derden partijen verkochten op de site van bol.com. Dit naar aanleiding van berichten die het AD hierover naar buiten bracht. Vandaag meldt hetzelfde AD dat bol.com in reactie op de vele artikelen maatregelen tegen de verkoop op hun platform van nepartikel neemt. Woordvoerder Daniel Roepers, bol.com’s MD, laat aan het AD weten dat maar liefst 20 aanbieders een ‘officiële’ waarschuwing krijgen. Drie bedrijven zijn inmiddels van de site verwijderd.

Een snelle blik op de bol.com site vanochtend leert dat niet alle namaakartikelen verwijderd zijn. Wij hebben snel gezocht naar goedkope laadkabels voor de iPhone. De eerste Lightning-kabaal, op de afbeelding rechtsonder, van 7,99 euro heeft in de referentie het officiële Apple-partnummer. De andere, de rechterafbeelding, lijkt qua verpakking verdacht veel op het origineel van Apple. Maar de prijs van 10,95 verraadt dat het ook dit keer om een nepartikel gaat.

Wel is duidelijk dat het aantal verdachte artikelen hij bol.com drastisch is afgenomen. De genomen maatregelen lijken dus zeker wel wat effect te hebben. Insiders melden ons dat bol.com een zogenaamde spider of webcrawler inzet om hun site systematisch en volledige geautomatiseerd te doorzoeken op nepartikelen.

Hoe zat het ook al weer? React, een internationale organisatie tegen de handel in namaakartikelen, heeft in 20 gevallen verkopers van dit soort producten via bol.com een sommatie plus dwangsom van 450 euro gestuurd. 15 verkopers zijn inmiddels gestopt met de verkoop van fake producten en tegen de overige bedrijven loopt de zaak nog.

Marjolein Verkerk, woordvoerder van bol.com, merkt in een reactie op ons artikel op: “Het aantal van duizenden herkennen wij niet. We hebben daar geen informatie over verkregen. Daarnaast delen wij onze verkoopgegevens niet extern, dus spreken van producten die via ons verkocht zijn is niet mogelijk. Wij werken met meer dan 14.000 verkooppartners die miljoenen artikelen via ons verkopen. Dagelijks worden er tienduizenden artikelen besteld. Het merendeel gaat goed, wij werken met veel partners heel prettig samen. Wij vragen onze klanten (bijna 7 miljoen) iedere dag om feedback. Het merendeel van onze partners wordt heel goed beoordeeld en klanten geven ook aan tevreden zijn over bol.com als winkel met ook assortiment van andere winkeliers.”

Verkerk vervolgt: “Bol.com heeft een duidelijk beleid ten aanzien van nepartikelen. Uiteraard vinden wij het heel belangrijk dat onze klanten bij een aankoop via 1 van onze verkooppartners dezelfde service krijgen als wanneer zij een artikel kopen uit ons eigen assortiment. Daarom hebben wij voorwaarden opgesteld voor onze verkooppartners. Er staat onder andere in deze voorwaarden dat je geen nepartikelen mag verkopen en geen artikelen mag verkopen die in strijd zijn met de geldende regel- en wetgeving. Helaas komt het een enkele keer voor dat een verkoper zich niet aan onze voorwaarden en/of de wet houdt.”

Indien nodig neemt bol.com meteen actie, aldus Verkerk: “Als wij van onze klanten of partners serieuze aanwijzingen krijgen voor mogelijke misbruik dan starten wij een onderzoek om vast te stellen of er daadwerkelijk sprake is van het overtreden van onze voorwaarden. Zo was er onlangs een incident waarbij een merkeigenaar ons attendeerde op een mogelijk nepartikel. Wij hebben middels een proefbestelling en onderzoek van de merkeigenaar kunnen vaststellen dat het inderdaad een nepartikel betrof. Vervolgens hebben wij alle klanten benaderd die dat artikel bij ons hebben gekocht, we hebben het artikel teruggenomen, uit onze winkel gehaald en de betreffende klanten het aankoopbedrag teruggegeven. Dit proces volgen we als we er zeker van zijn dat het een nepartikel betreft, of dat het vermoeden groot is. In dit geval was de verkoper er zelf niet bewust van en lag de oorzaak bij zijn leverancier. De verkoper heeft dan ook alle kosten vergoed.”


Reacties (1)

Door Ano@iem - woensdag, 29 maart 2017 13:03

Het is niet alleen Bol.com Zelfs bij Media Markt verhandelen ze namaak Apple, zowel bulk als verpakt !

Plaats een reactie

Naam *
E-mailadres *
Reactie *
Vraag een nieuwe afbeelding aan.
Vul hierboven de tekens in die op het plaatje hiernaast te zien zijn *
Schrijf mij in de voor de Telecomjournaal nieuwsbrief.
Ik heb de voorwaarden gelezen en verklaar hiermee akkoord te gaan.
Velden gemarkeerd met een * zijn verplichte velden.



Divide Internetoplossingen